Pazar, Ekim 24, 2021

Muğlak bir ayet: Abdest

Normal olarak, bu sitede fıkıh konularına girmiyorduk ama bir kelimenin nasıl okunduğu söz konusu olunca, abdest-gusül-teyemmüm âyetine bakmak şart oldu:

yâ eyyuhelleżîne âmenû iżâ qumtum ilas-salâti
5:6 Ey iman edenler, namaza kalktığınız zaman

faġsilû vucûhekum veeydiyekum ilel-merâfiqi
yüzünüzü 
yıkayın ve dirseklere kadar ellerinizi 

vemsahû biruûsikum veerculekum ilel-ka’beyn
başınıza mesh edin ve bileklere kadar ayaklarınızı...

https://okuyun.github.io/Kuran/#v=5:6

Tahran mushafında aynı şekilde yazılıyor
https://al-islam.org/quran/surah/5/al-maaida/ayat/6

Abdestin bu ayetteki tanımında iki fiil var: iġsilû (yıkayın) ve imsahû (mesh edin). Yıkamanın anlamı konusunda bir ihtilaf yok. İhtilaf, meshin anlamında ve ayaklarınız kelimesinin iki farklı okunuşunda çıkıyor:

erculekum okuyuşu ile ayaklar yıkayın emrinin nesnesi olur. İslam dünyasının büyük çoğunluğu ayeti böyle okuyor.

erculikum okuyuşu ile ayaklar mesh edin emrinin nesnesi olur, temizliği korunduğu sürece ayakları yıkamak şart olmuyor.

Ebubekir er-Râzî, her ikisini de “meşhur kıraat” olarak verir. Ehl-i Sünnet okuluna mensup âlimlerin çoğunluğu birincisini, Ehl-i Beyt okulu mensupları ikincisini tercih ederler. Taberî ise her iki okuyuşu da sahih bulur. 
https://kuranmeali.com/Aciklama.php?meal=islamoglu&sureno=5&ayet=6


Muğlaklığı kaldırmak hiç zor değildi:

* ilk anlam murad edilirse vagsilû erculekum

* ikinci anlam için vebierculikum denebilirdi.

Öyle denmemiş, bir hikmet için böyle muğlak bırakılmış: iki okuyuş da geçerli olunca önemli bir kolaylık sağlanıyor. Allah'ın sunduğu bu kolaylığı göz ardı etmeye hiç kimsenin  hakkı olamaz.

En doğrusunu Allah bilir: esas emir ayakları yıkamaktır. Ayaklar temiz ise mesh yeterlidir, su bulunmazsa ayaklara bir şey gerekmez.


0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home